Marknadsföring på Instagram för företag i Sverige - Hitta nya kunder
16576
page-template-default,page,page-id-16576,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

marknadsföring på instagramMarknadsföring på Instagram för företag i Sverige

Lär dig hur ert företag kan sköta sin marknadsföring på Instagram enkelt och smidigt för att driva in kunder som faktiskt efterfrågar era tjänster och produkter. Instagram ägs av Facebook och har idag över 1 miljard användare världen, även i Sverige är vi flitiga användare av plattformen. Därför bör företag se över hur man kan erbjuda sina produkter och tjänster till potentiella kunder på bästa sätt genom Instagram. 

Det finns många olika sätt man kan nå ut till rätt målgrupp genom olika marknadsföringsstrategier. Det gäller att skapa material som befintliga och potentiella kunder finner intressant där dom vill veta mer eller sprida vidare. 

Du kan bygga upp en kundkrets genom det organiska flödet vilket tar tid, samt kräver samordnade insatser och kreativitet. Det är viktigt att tänka ut en Instagram-strategi innan du börjar att bygga upp en skara av trogna följare. Är du ett företag vill du använda ett Instagramkonto för företag där du presenterar ert företag professionellt med en logotyp som profilbild, kort beskrivning av era tjänster och produkter med e-post och telefonnummer länkat. Du bör vara konsekvent med att lägga upp material på ditt konto med information om vad som händer i företag med event och dylikt. Konsistens är en viktig aspekt för att skapa ett framgångsrikt Instagram-konto. 

Har man ekonomi för att använda betald marknadsföring via Instagram så finns det stora möjligheter att kunna skapa kampanjer som driver in rätt målgrupp, för att sedan omvandlas till betalande kunder.  

Man kan anlita företag som gör allt detta åt er, eller så tar ni del av de tips som vi listar i denna artikel. 

 

Typer av Instagram Annonser 

Instagram erbjuder företag fyra annonsformat: foton, videoklipp, karuseller, och Instagram stories. Alla dessa annonsalternativ kommer att visas för den målgrupp du har valt när du skapade annonsen i deras Instagram-flöden tillsammans med bilder och videoklipp som de följer i det organiska flödet. Detta skapar ett användarvänligt flöde utan att folk irriterar sig på reklam som dyker upp på deras privata flöde. Varje bild som din målgrupp ser är markerad med en sponsrad text så folk ska förstå att det handlar om reklam för en produkt eller tjänst. Annonser kan även skapas med Facebook Ad Manager, så du kan nyttja Facebooks omfattande användarinformation för att rikta din marknadsföring till rätt publik. 

De fyra format du kan använda för Instagram-annonser

  • Bilder visas i kvadrat, landskap eller vertikalformat.
  • Videor visas i kvadraten eller landskapsformatet. 
  • Karusell visas i kvadratformat eller vertikalformat i flöde och stories. 
  • Instagram stories: Det rekommenderas att använda mobil optimering för dina stories annonser, då detta format även kan användas i dina andra annonser. Stories annonser kan stödja alla bildfoton och videodimensioner,  du kan ladda upp foto och upp till en 60-sekunders video i alla dimensioner.

See hur de olika annonsformaten ser ut hos Facebook